تکالیف روزانه
 
welcome
 
 
تعداد بازدیدکنندگان
امروز
دیروز
ماه جاری
امسال
مجموع
 
آزمون آنلاین/مسابقه

آزمایشی


 
مقالات علمی
 
 

 
 

سایت مفید

 

   



برروي تصوير بالا كليك نماييد تا وارد يك سايت مفيد براي كودكان شويد
 بخصوص براي استفاده دركلاس هاي هوشمند
   

 
 

 
 

نکات دستوری فارسی کلاس جهارم درس 1 تا 12   

 
نکات دستوری فارسی کلاس چهارم درس 1 تا 11

نکات دستوری فارسی کلاس چهارم درس 1 تا 11

 

 

 
 

نرم افراز آموزشی کلاس چهارم

   
 
                         نرم افزار آموزشی کلاس چهارم (ریاضی)
 
 
 
 

تقسیم

 

 

                                                
 
 
 
 
 
 

درج مطلب

در آموزش ابتدايي آن چه بيشتر از همه براي دانش‌آموزان معني دارد،

تشخيص روش يا راهبرد مناسب براي حل مسأله است.

مقدمه

مسأله را مي توان به زبان ساده تعريف كرد. هر گاه فردي بخواهد

كاري انجام دهد ولي نتواند به هدف خود برسد، برايش مسأله ايجاد

مي شود. به عبارت ديگر هر موقعيت مبهم يك مسأله است. حل

مسأله نوعي از يادگيري بسيار پيچيده است. مسأله و تلاش براي

حل آن جزئي از زندگي هر فرد است. فرآيند برخورد با شرايط

زندگي همان مسأله است. در استانداردهای آموزش ریاضی این

گونه بیان شده است، حل مسئله قلب تپنده یا نقطه ی تمرکز

آموزش ریاضی است.

دو ديدگاه متفاوت در آموزش رياضيات نسبت به حل مسأله وجود دارد:

       1  - رياضي ياد بدهيم تا دانش آموزان بتوانند مسأله حل كنند.

   2  - رياضي را با حل مسأله آموزش دهيم.

در ديدگاه اول، آموزش رياضي مطابق با محتواي موضوعي است

و مفاهيم متفاوتي تدريس مي شوند. انتظار داريم دانش آموزان

با استفاده از دانش رياضي خود مسائل متفاوت را حل كنند کتاب های

ریاضی دوره ی ابتدایی و راهنمایی قبلی نیز با همین دیدگاه برنامه

ریزی شده است . لذا ابتدا مفاهم آموزش داده می شدند سپس

تکنیک ها و قواعد بین آنها بیان شده سپس تعدادی مسئله مطرح

می شوند تا دانش آموزان باتوجه به دانش ریاضی خود به آن پاسخ دهند.

در رویکرد دوم، حل مسئله در آغاز فرآیند آموزش است.

در واقع با طرح یک مسئله و به چالش انداختن ذهن دانش آموزان

شرایط برای آموزش مهیا شده، و دانش آموز با درگیر شدن در

فرآیند حل مسئله به تدریج مفهوم و یا دانش مورد نظررا مرحله به

مرحله تولید می کند و ضمن حلّ مسئله یک موضوع  تازه از

ریاضیات را نیز فرامی گیرد.دراین دیدگاه آموزش رياضيات

از طريق حل مسأله اتفاق مي افتد. يعني دانش آموز مسأله حل

 مي كند و در ضمن آن محتوا و مفاهيم جديد رياضي را مي سازد،
كشف مي‌كند و يا ياد مي گيرد. در حال حاضر، ديدگاه دوم در آموزش
رياضيات بيشتر مطرح است.

 

 
 
 

فیلم اموزشی علوم چهارم دبستان

 

فیلم 4,110 بازدید

فیلم 1,687 بازدید

فیلم 1,567 بازدید

فیلم 1,267 بازدید

فیلم 913 بازدید

فیلم 1,335 بازدید

فیلم 1,290 بازدید

فیلم 1,108 بازدید

فیلم 962 بازدید

فیلم 1,448 بازدید

فیلم 822 بازدید

فیلم 687 بازدید

فیلم 600 بازدید

فیلم 781 بازدید

فیلم 582 بازدید

فیلم 731 بازدید

فیلم 546 بازدید

فیلم 559 بازدید

فیلم 1,040 بازدید

فیلم 836 بازدید

فیلم 905 بازدید

فیلم 587 بازدید

فیلم 3,858 بازدید

فیلم 4,316 بازدید

فیلم 2,555 بازدید

فیلم 4,260 بازدید

فیلم 2,180 بازدید

فیلم 2,951 بازدید

فیلم 1,692 بازدید

فیلم 1,595 بازدید

فیلم 1,518 بازدید

 
 

انواع زاویه ها

 

زاویه ها نام های متفاوت دارند به شکلها توجه کنید

زاویه حاده (تند)کمتر از   90°   هست. همه زاویه های زیر حاده یا تند هستند

به شکل توجه کنید  زاویه کوچکتر حاده است وزاویه بزرگترمقعر(معکوس)

است
برای اندازه‌گیری زاویه از وسیله‌ای بنام نقاله استفاده می‌شود. توجه داشته باشید

با تغییر اندازه ضلع هر زاویه اندازه آن تغییر نمی‌کند
زاویه‌ها را با توجه به مقدارشان به این صورت طبقه بندی می‌کنند:
    زاویه تند:(acute angle) زاویه را تند یا حاده می‌گوییم هرگاه اندازه اش

کمتر از ۹۰ در جه باشد.
    زاویه راست:(right angle) زاویه را راست یا قائم می‌گوییم هرگاه

اندازه آن برابر ۹۰ در جه باشد.
    زاویه باز:(obtuse angle) زاویه را باز یا منفرجه می‌گوییم هرگاه

بزرگتر از ۹۰ درجه و کمتر از ۱۸۰ درجه باشد.
    زاویه نیم صفحه:(straight angle) زاویه را نیم صفحه می‌گوییم

هرگاه برابر ۱۸۰ درجه باشد.
    زاویه بازتاب:(reflex angle) زاویه را زاویه بازتاب می‌گوییم

هرگاه بزرگتر از ۱۸۰ درجه و کمتر از ۳۶۰ درجه باشد.
    زاویه کامل:(full angle) زاویه را کامل یا تمام صفحه می‌گوییم

هرگاه برابر ۳۶۰ درجه باشد

 
 
 
 

محتوای ریاضی با نام ( ابزار هندسه) برای همه مقاطع

 
 
 
 
http://s5.picofile.com/file/8109123268/AbzareHendese.jpg
 
 

نکات مهم اجتماعی چهارم ابتدابب از درس 1 تا آخر 

 
 

 علائم وقف در قرآن کریم

 
       

 از آن جا كه رعايت موارد وقف و وصل ازمهمترين قسمتهاي علم قرائت و تجويد به شمار  ميرود، لذا براي وقفهاي مختلف، نشانههائي وضع و تعيين نمودهاند كه در بالاي كلمات  قرآني نوشته شده است. و آن ها عبارتند از:

 م ـ علامت وقف لازم است، يعني وقف بر آن كلمه لازم ميباشد و اعاده و دوباره خواندن  موقوف‏ٌ عليها جايز نيست.

 ط ـ نشانه ی وقف مطلق است، يعني وقف بر آن كلمه و شروع از مابعد در تمام صورو نزد همه  ی قرّاء خوب ميباشد.

 

 ج ـ علامت وقف جايز است، يعني وقف بر آن كلمه پسنديده و جايز است، و وصل به مابعد  نيز مانعي ندارد، ولي وقف بر آن بهتر است

 

 ز ـ نشانه ی وقف مجوّز است، يعني وقف بر آن كلمه تجويز شده و شروع از مابعد هم، بدون    اعاده و دوباره خواندن موقوف عليها مانعي ندارد، ولي وصل كردن آن بهتر است. و در صورت  وقف، بهتر است از جاي مناسب آيه قبلي دوباره خوانده شود.

 ص ـ علامت وقف مرخّص است، يعني به ضرورت طول آيه و كمي نفس براي رسيدن به  محل وقف و يا خواندن تمام آيه، چنانچه معناي آن نيكو فهميده شود، رخصت واجازه وقف داده  شده. كه در اين صورت دوباره خواندن از جاي مناسب آيه خوانده شده لازم نيست، و در غير  اينصورت و در حال اختيار به وصل خوانده شود.

 لا ـ نشانه نفي و عدم جواز وقف است، و چنانچه در اثر كمي نفس و غيره پيش از اتمام مطلب و  كلام، اضطراراً وقف شود، اعاده و دوباره خواندن آيه خوانده شده از جاي مناسب آن لازم  است، مگر آنكه علامت مذكور در آخر آيه باشد. در اين صورت وقف بر انتهاي آيات روا  ميباشد. البته در بعضي موارد كه ارتباط تام بين آخر آيه و اول آيه بعد وجود دارد، وصل  نمودن، مناسب بلكه بهتر است. اين شش علامت وقف به رموز سجاوندي مشهورند و واضع  آنها شيخ عبدالله سجاوند از قاريان اهل سنت ميباشد.

 

 
 

 پاورپوینت آموزش جمع وتفریق کسرهاوتساوی کسرها

 
 
 
 
تساوی کسر ها               Presentation2.pptx
 
 
          جمع و تفریق کسر ها  
 
 
 
 
 
 
 

آهن ربا

 
 

علت خسوف و کسوف برای کودکان

علت خسوف و کسوف برای کودکان

 
 
 
 

پاورپوینت آموزشی منظومه شمسی

 
منظومه شمسی
 
 
 

پاورپوینت آموزشی اشکال هندسی 

 
 

قواعد بخش پذیری

 


قواعد بخش پذیری بر اعداد 1 تا 10
 

1. همه ی اعداد بر يک بخش پذير هستند.

2. عددی بر 2 بخش پذير است که رقم يکانش زوج باشد.

3. عددی بر 3 بخش پذير است که مجموع ارقامش بر 3 بخش پذير باشد.

4. عددی بر 4 بخش پذیر است که رقم یکان به اضافه ی 2 برابر رقم دهگان

آن بر 4 بخش پذیر باشد.

  (عددی بر 4 بخش پذیر است که دو رقم سمت راست آن بر 4 بخش پذیر باشد .)

5. عددی بر ۵ بخش پذير است که رقم يکانش 0یا۵ بخش پذير باشد.

6. عددی بر 6 بخش پذیر است که بر2 و3 بخش پذیر باشد.

7. عددی بر 7 بخش پذیر است که اگر 2 برابر رقم یکان آن را از عددی که از

حذف یکان به دست آمده کم کنیم، حاصل بر7 بخش پذیر باشد.

8. عددی بر 8 بخش پذیر است که رقم یکان به اضافه 2 برابررقم دهگان به

اضافه ی 4 برابر رقم صدگان آن بر 8 بخش پذیر باشد.

(عددی بر 8 بخش پذیر است که سه رقم سمت راست آن بر 8 بخش پذیر باشد.)

9. عددی بر 9 بخش پذيراست که مجموع ارقامش بر9 بخش پذير باشد.

10. عددی بر 10 بخش پذیر است که رقم یکان آن صفر باشد.

 
 

اموزش تقریب

 

آموزش تقریب (قطع کردن و گرد کردن) اعداد با شعر

قطع کردن :

مرتبه رو در بیار                           زود زیر آن خط بذار

تا اینجا رو نگه دار                       ادامه اش صفر بذار

به این میگن قطع کردن           یاد می گیری تو حتما

 

گرد کردن :

مرتبه رو در بیار                                     زود زیر آن خط بذار

بعدیش رو، دایره بذار                                  از دایره خبر دار

اگه داره صفر تا چهار                               ادامه رو صفر بذار

اما بیشتر باشد ز چار                             روی قبلی یک بذار

ادامش رو صفر بذار                              گرد همینه، هوشیار

 
 
 
 
 

فرمول

 
 
 

یک روش جالب برای امتحان درستی ضرب

 

منبع: دست نوشته های معلمی برای کلاس چهارمی ها

 
 
 

از گذشته تا امروز

 
 

پاورپوینت آموزشی ریاضی

 
اموزش نقاله
 
 

معمای شیر و قهوه

معمای شیر و قهوه
 
 

اموزش تیمم به صورت تصویری و گام به گام

 

                                    آموزش تیمم به کودکان



 

    

 

    

 

 

5. مسح دست چپ : مانند دست راست انجام میدهیم .

 


    

 
 

اموزش اذان و اقامه و نماز به کودکان

       
 
 

    آموزش اذان و اقامه و نماز به کودکان                         

 
 
 
 
                 
 
 
 
                  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

اتوران درون بدن

 

 

 

 

 

 
 

ساختار بدن

 

سازمان بندی و ساختار بدن انسان

بدن انسان از سلول های مختلفی درست شده است. به چگونگی قرار گرفتن این سلول ها در كنار هم و ساختن بدن سازمان بندی بدن می گویند.

سازمان بندی و ساختار بدن انسان - دستگاه گوارش

 

بافت

در بدن سلول های گوناگونی وجود دارند كه هر یك كار معینی انجام می دهند. كوچكترین اجتماع سلول ها كه به طور هماهنگ عمل یا اعمال مشخصی را انجام می دهند بافت یا نسج نام دارند مانند، بافت خونی، بافت استخوانی، بافت چربی .

بافت

سلول­های یك بافت مانند آجرهای ساختمان در كنار هم قرار دارند و بین آنها مایع بین سلولی یا آب میان بافتی وجود دارد. آب میان بافتی مانند سیمان بین آجرهاست.

اجزای بافت

اندام

از كنار هم قرار گرفتن چند نوع بافت اندام به وجود می آید. مانند معده، قلب بنابراین به مجموع بافت هایی كه با هم در ارتباط بوده و برای انجام كار خاصی مكمل یكدیگراند اندام گفته می شود. مثلا قلب یك اندام است كه در ساختمان آن بافت خونی، عصبی، پیوندی، چربی وجود دارد. 

اندام

دستگاه

به مجموعه ای از اندام ها كه كارشان با یكدیگر هماهنگ و مرتبط است دستگاه می گویند. هر دستگاه یكی از ویژگی های حیاتی مانند (تغذیه، تنفس، حركت، ارتباط) را بر عهده دارد. مثلاً دستگاه گوارش از اندام های دهان، مجاری ، حلق و مری، معده، روده باریك، روده بزرگ تشكیل شده است.  اندام هایی مانند كبد و لوزالمعده هم به آن كمك می كند.

 

دستگاه گوارش (تأمین كننده غذای سلول ها):

این دستگاه در انسان و مهره داران به صورت لوله گوارش ودر جانوران تکامل نیافته به صورت کیسه گوارشی وجود دارد. دستگاه گوارش انسان از دهان تا مقعد ادامه دارد، و از لوله گوارش و غده های گوارش تشکیل شده حدود هفت متر طول دارد.

قسمتهای مختلف دستگاه گوارش:

بطورکلی دستگاه گوارش را می توان به دو قسمت مجاری لوله گوارش و اندامهای ضمیمه تقسیم کرد.

بخشهای مختلف مجاری گوارشی عبارتند از:

حفره دهان، حلق، مری، معده، روده کوچک، روده بزرگ.

اندامهای ضمیمه شامل: دندانها، غدد بزاقی، کبد، کیسه صفرا و لوزالمعده، زبان (به نوعی کمک می کند).

وظایف دستگاه گوارش:

بطور کلی وظیفه دستگاه گوارش، دریافت غذا، ایجاد تغییراتی در آن و آماده کردن غذا برای جذب است. و اندامهای ضمیمه این دستگاه عمل گوارشی را تسهیل می کند.

وظایف دستگاه گوارش

 

دستگاه گردش خون (انتقال خون):

عمل این دستگاه انتقال اکسیژن ومواد غذایی از شش ها ودستگاه گوارش به تمام بدن می باشد. این دستگاه از سه بخش تشکیل شده است: 1- مایعی به نام خون، که مواد غذایی و اکسیژن در آن حمل می‌شود. 2- یک شبکه از رگها که خون در آن حرکت می‌کند و به تمام بدن می‌رود. 3- یک تلمبه به نام قلب که خون را در رگها حرکت می‌دهد.

دستگاه گردش خون (انتقال خون)

دستگاه تنفس (تأمین كننده گازهای تنفسی):

دستگاه تنفس از سیستم تنفس فوقانی و تحتانی تشکیل شدهاست كه سیستم فوقانی شامل بینی، حنجره، حلق و نای می‌باشدو سیستم تحتانی شامل ریه، برونش‌ها و پرده جنب می‌باشد و عمل ان انتقال اکسیژن به بافت ها ی بدن میباشد.

دستگاه تنفس (تأمین كننده گاز های تنفسی)

دستگاه دفع ادرار (دفع مواد زاید و تنظیم محیط داخلی):

شامل کلیه و مجاری ادراری است که ادرار را به مثانه می‌رساند و از طریق پیش آبراه دفع میکند.

دستگاه حركتی (اسكلت و ماهیچه):

از مفاصل استخوان‌ها وماهیچه ها تشکیل شده که با یکدیگر همكاری می‌کنند و این همکاری برای حرکت و ادامه زندگی اهمیت فراوان دارد.

 

دستگاه حركتی (اسكلت و ماهیچه)

دستگاه تولید مثل:

هدف بقای نسل است .

دستگاه عصبی:

در دستگاه عصبی دو بخش اصلی وجود دارد:

  • دستگاه عصبی مرکزی كه شامل مغز و نخاع است. 
  • دستگا ه عصبی محیطی كه شامل دو بخش پیکری و خود مختار است.

دستگاه عصبی سازمان یافته ترین دستگاه و پیچیده ترین دستگاه بدن می باشد که ارتباطات قسمتهای مختلف بدن و همچنین ارتباط با محیط اطراف را بر عهده دارد .

وظایف دستگاه عصبی:

1- تحریک پذیراست مثل حس کردن گرما و سرما .

2- هدایت کننده است مثل رساندن تحریکات به قسمتهای مختلف بدن .

3- هماهنگ کننده است مثل کامل کردن و تنظیم کردن حرکات .

وظایف دستگاه عصبی

 
 

حروف مقطعه قرانی

 
حروف مقطعه قرآنی
 
 
حروف مقطعه

 

 

حروف مقطعه قرآنی حروفی هستند که در ابتدای بعضی

از سوره ها آمده و به صورت رمز می باشند. حروف مقطعه در

29 سوره از 114 سوره قرآن آمده است. کل کلمات یا

حروف مقطعه ، 14 کلمه (یا حرف مثل ن) می باشد. و در

بعضی از سوره ها به صورت تکراری آورده شده است.

حروف مقطعه ابتدای هرسوره با تلفظ :

1 الم (البقره) (آل عمران)، (العنکبوت)، (الروم)،

(لقمان)، (السجده) الف، لام، میم

2 المص (الاعراف) الف، لام، میم، صاد

 3 الر (یونس)، (هود)، (یوسف)، (ابراهیم)، (الحجر) الف، لام، را

4 المر (الرعد) الف، لام، میم، را

 5 کهیعص (مریم) کاف، ها، یا، عَین، صاد

6 طه (طه) طا، ها

7 طسم (الشعراء)، (القصص) طا، سین، میم

8 طس (النمل) طا، سین

 9 یس (یس) یا، سین

 10 ص صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم صاد

11 حم (غافر)، (فصّلت)، (الزخرف)، (الدخان)،

(الجاثیه)، (الاحقاف) حا، میم

12 حم عسق (الشوری) حا، میم، عَین، سین، قاف

 13 ق (ق) قاف

14 ن (القلم) نون

اگر کل حروف مقطعه را کنار هم گذاشته و حرف های

تکراری را حذف کنیم 14 حرف باقی می ماند:

ا ح ر س ص ط ع ق ک ل م ن ه ی

و از ترکیب این 14 حرف جمله ی صِراطُ عَلَیٍّ حَقٌ،

نُمْسِکُهُ (راه علی علیه‌السلام حق است و مابه دامن او

چنگ می زنیم) بدست می آید. تلفظ حروف هنگام قرائت

این حروف یک حرفی نوشته می شوند ولی هنگام

تلفظ و خواندن 2 یا 3 حرفی خوانده می شوند.

حروفی که اسامی شان به همزه ختم می شود مانند

راء، هنگام تلاوت در قرآن بدون همزه تلفظ می شوند،

لذا اسامی حروف مقطعه 2 یا 3 حرفی اداء می شود: •

دو حرفی: حا، را، طا، ها، یا. • سه حرفی: الف، سین،

صاد، عَین، قاف، کاف، لام، میم، نون.

• لازم به تذکر است که تمام قواعد تجویدی حروف اعم از

ادغام، اظهار، اخفاء و احکام مد هنگام تلاوت این حروف

رعایت می شود. به علت سکون لازم مظهر تمام حروف

مقطعه ی 3 حرفی به اندازه شش الف کشیده می شوند.

 
 
 

رنگ شیرین ریاضی

 
 

تقسیم  گسترده 

 
 

مساحت اشکال هندسی

 
 

چگونه می توان مدار متوالی و مدار موازی ساخت

 

چگونه می توان مدار متوالی و مدار موازی ساخت؟

 



 
 
 

دانلود درس الکتریسیته - علوم تجربی پایه چهارم

آنچه که در زیر آمده، قسمتی از مدل سازی های بخش "فهرست موضوعی"

است که می توان در

کلاس چهارم استفاده نمود. در زیر درس هفتم کتاب با عنوان "الکتریسیته" 

آمده است و مدل سازی های

آن برای دبیران محترم و کلاس های هوشمند انتخاب شده است. الیته این به

معنی الزام استفاده از همه

آنها در کلاس درس نیست بلکه دبیران محترم بر اساس طرح درس شان می

توانند بخشی از آنها را در کلاس

استفاده نمایند و ما بقی موارد را متناسب وقت و سطح کلاس یا گاهی بر اساس

سوال های دانش آموزی و

خارج کلاس در اختیار دانش آموزان مستعد قرار دهند. در کنار برخی مدل سازی ها

کلمه "اختیاری" آورده

شده است. دانش آموزان عزیر در صورت علاقه می توانند آنها را مرور نمایند.

 

 

رسانش آب

    

اختیاری  
 

عبور بار در مدار ساده

   
 

رسانا و نارسانا

 

   
 

حرکت بار در رسانا

 

   
 

پختن سوسیس

پختن سوسیس

اختیاری  
 

گرمای حاصل از جریان

   
 

افزودن باتری

 

   
 

افزودن لامپ در مدار سری

 

   
 

جریان در مدا سری

   
 

چراغ تزیینی

   
 

ساخت مدار موازی با مدل سازی

  

   
 

فیوز

اختیاری
 
 
 

هندسه

 
 

مبحث متوازی الاضلاع ها یکی از مهمترین اموزه های پایه چهارم است که

 

 استمرار ان در پایه های بالا تر مشهود است.

 

( متوازی الاضلاع- مستطیل -لوزی ) 

 

این چهارشکل چهار ضلعی یک سری شباهت های مشترک دارند.

 

هردوشکل باهم شباهت های ویژه دارند.

 

شباهت های مشترک عبارتند از : !-چهار ضلعی هستند.2- اضلاع روبه رو

 

 موازی ومساوی می باشند.3-چهار زاویه دارند.5-زوایای روبه رو هم اندازه می

 

 باشند6-دوقطر دارند.7-قطر ها همدیگر را نصف می کنند

.

روی هرشکل کلیک نمایید. باجابه جایی موس روی راس زاویه ،شکل راتغییر

 

 دهیدومی توانیدتفاوت این شکل ها را از نزدیک مشاهده نمایید.

                                            (متوازی الاضلاع)

        (لوزی )                                           (مستطیل) 

  (مربع   

            

شباهت متوازی الاصلاع ومستطیل  علاوه بر شباهت های عمومی که در بالا ذکر شد.یک شباهت های ویژه دارند

 

 

شباهت ویژه: قطر ها بر هم عمود نمی باشند.

 

تفاوت مستطیل ومتوازی الاضلاع

 

1-وقتی که زاویه های  متوازی الاضلاع را تغییر می دهیم (قایمه )شکل مستطیل می شودپس اولین

 

 تفاوت این دوشکل در زاویه هایشان است.مستطیل زاویه های قایمه داردولی در متوازی الاضلاع زاویه

 ها تند وباز است.

 

2-دراثر همین تغییر زاویه قطر های متوازی الاضلاع با هم نابرابر می شوندولی قطر های مستطیل با هم

برابر می باشند

 

3-در متوازی الاضلاع خطّ تقارن وجود ندارددرمستطیل دو خطّ تقارن وجود دارد

 

 


 

 
شباهت متوازی الاضلاع ولوزی :این دوشکل علاوه بر شباهت های عمومی شباهت های ویژ ه ای هم دارند.
شباهت های ویزه
1-هردوشکل زاویه های تند وباز دارتد.
2-قطر های هر دوشکل کوچک وبزرگ است.
تفاوت این دوشکل :
1-اضلاع متوازی الاضلاع دوبه دومتساوی وموازی است ولی تمام اضلاع در لوزی برابر است .
2-قطر های متوازی الاضلع بر هم عمود نمی باشند.ولی در لوزی قطر ها عمد هستند.(چون اضلاع لوزی برابر است.
3-متوازی الاضلع خطّ تقارن نداردولی در لوزی قطرها خطّ تقارن می باشندوقطرها عمودومنصف هستند.
   متوازی الاضلاع        لوزی

 

شباهت متوازی الاصلاع ومربع همان شباهت های عمومی است.

تفاوت متوازی الاضلاع و مربع:

1-ضلع های متوازی اضلاع دو به دو مساوی وموازی است ولی در مربع چهار ضلع با هم برابرند.

2-- زاویه هادر  متوازی الاضلاع تند وباز است ولی زاویه های مربع  قایمه می باشد.

2- قطر های متوازی الاضلاع با هم نابرابر می باشند ولی قطر های مربع  با هم برابر هستندوعمود ومنصف می باشند.

3-در متوازی الاضلاع خطّ تقارن وجود ندارد ولی درمربع چهار  خطّ تقارن وجود دارد.

 
     متوازی الاضلاع      مربع

 

 
 
 
 

دانلود انمیشن ها و داستان هایی برای مطالعات چهارم ابتدایی

 
 

ساده کردن کسر ها

 
محتوای الکترونیکی (ساده کردن کسرها مجموعه (3)) که در قالب
یک فایل اجرائی ارائه شده است
با این تفاوت نسبت به مجموعه 1و 2 ارائه شده که ابتدا باید حاصل
جمع و یا تفاضل دو کسر را
بدست آورد و سپس ، نسبت به ساده کردن کسر بدست آمده
اقدام نمود . در ضمن راهنمائی
ساده کردن کسر در کنار پاسخ بدست آمده توسط دانش آموز ،
قرار داده شده است ، یعنی به
دانش آموز می گوید که حاصل جمع و یا تفاضل نوشته شده را به
چه عددی باید ساده کند .

 

 

                                                      

 
 

ساده کردن کسر ها

 

این محتوای الکترونیکی در ادامه محتوای ریاضی ساده کردن ککسرها مجموعه (1)

می باشد تنها فرق این محتوا با محتوای قبلی پرسش های سطح بالاتر آن

می باشد ، لذا فرهنگیان گرانقدر با این محتوا می توانند آموزش و سنجش

بهتری در کلاس درس داشته باشند . در ضمن این محتوا در قالب یک فایل

اجرائی بوده و نیاز به برنامه خاصی برای اجرا نمی باشد .

 

 
 
    
 
 

کار عملی جلگه و دشت دانش آموزان 

 
 

تبریک عید 95

 
 

دانلود نرم افراز ضرب

 

دانلود نرم افزار ضرب 

نرم افزار ضرب اعداد برای دانش اموزان ابتدایی

برای دانلود این نرم افزار روی شکل زیر کلیک کنید:

 

 

 
 

اموزش ضرب و تقسیم

 
آموزش ضرب وتقسیم:
فصل سوم ریاضی

ضرب:
باید توجه داشت که جهت آموزش ضرب اعدادچندرقمی چهار روش وجود دارد:
1.گسترده نویسی
2.ضرب مساحتی
3.ضرب فرآیندی
4.ضرب تکنیکی

 
روش گسترده نویسی:

در این روش عوامل ضرب باز می شوند وضرب به صورت خطی انجام می شود.
مثال:  14*52
 

=25*(4+10)

 

یعنی 14 میشود یک ده تایی وچهاریکی ویکبار 10در25ضرب میشود ویکبار هم4وحاصل هاباهم جمع میشود.

 

 

روش ضرب مساحتی 
در این روش اعداد باز شده روی شکل نشان داده میشوند وضرب انجام میشود.مثال
14*25
یعنی 14میشود یک ده تایی و4 یکی و25 میشود
دو ده تایی و5یکی وحاصل از جمع ضرب ها به دست
می آید100+100+50+40+40+20=350

 

 

 

 

روش ضرب فرایندی:
در این روش مانند جمع وتفریق فرایندی عامل دوم باز میشود (گسترده نویسی)وعملیات ازچپ به راست انجام میشود.مثال
درضرب14*25  عامل پایین یعنی 14 بازشده ویکبار10را در25 ضرب می کنیم ویکبار هم4 را در25 ضرب می کنیم که حاصل برابر با350 می شود.

 

 

روش ضرب تکنیکی:
در این روش که همان روش قدیمی ضرب کردن است انجام ضرب از راست به چپ صورت می گیرد. ابتدا یکان عدد دوم را دریکان عدد بالا ضرب می کنیم وسپس در ده گان عدد بالا ضرب می کنیم. در مرحله ی بعدچون می خواهیم به سراغ ده گان برویم ابتدا یک صفر به نشانه ی ده گان قرار داده وسپس دهگان رایکبار دریکان عدد بالا وبار دیگر در دهگان عدد بالاضرب می کنیم.

 

 

اولیای گرامی توجه داشته باشند که  دانش آموز به هر کدام از چهار روش بالا که ضرب را انجام دهد قابل قبول می باشد.ولی تاکید وآموزش بیشتر بر روی ضرب تکنیکی خواهد بود چرا که جهت  ورود به مبحث تقسیم  با ضرب تکنیکی سر وکار داریم.

 

 

 
 

جابربن حیان

 
 
 
 
 
برای مشاهده ی تابلوهای نمایش

 روی تصویر زیر کلیک کنید:



 این لینک را هم ببینید

طــرح جــــــابربن حــیان
 
 
 
 
 
 
 
 
 

درج مطلب

مفهوم کسر و ساده کردن کسر
 

آموزش ساده کردن کسر با فلش

 

  

 
 

پاورپوینت درس رهایی از قفس

   
 
 
 
      Presentation2.pptx     
 
پاورپوینت درس رهایی از قفس      
 
 
 

درج مطلب

 

کلمات هم آوا در فارسی پایه چهارم

 

این کلمات هم از نظر آوایی و هم نوشتاری، یکی هستند اما در معنی، مختلف هستند.

شیر: شیر خوردنی         شیر: حیوان

ریش: زخم                   ریش: موی صورت

سیر: نوعی پیازچه         سیر: کسی که گرسنه نیست

زهر: گل و شکوفه           زهر: سَم

بادیه: کاسه مسی         بادیه: بیابان

تنگ : دره ی کوه            تنگ: باریک

گور: گور خر                    گور: قبر

خیر: خوبی                    خیر: نه

پیچ: میخ فلزی               پیچ: خم و تاب

شارع: خیابان                 شارع: قانون گزار

رسته: رها شده              رسته: صف

دوش: شانه                   دوش: دیشب

این کلمات از نظر آوایی ، یکی هستند اما هم در معنی و هم نوشتاری ، مختلف هستند.

زمین : کره ی خاکی                  ضمین : عهده دار

غالب : چیره ، برتر                     قالب : شکل

پرتغال : نام کشور                      پرتقال : نام میوه

اَلَم : درد                                  عَلَم : پرچم

صواب : درست                         ثواب : پاداش ، اجر

بحر : دریا                                 بهر : برای

غدیر گودال - آبگیر                     قدیر : توانا ، قادر

حول : اطراف                            هول : ترس

غریب : دور از وطن                    قریب : نزدیک

قاضی : داور                             غازی : جنگجو

آری : بله                                 عاری : بری - پاک

ارز : پول و بها                           عرض : پهنا

اساس : پایه و بنیاد                   اثاث : وسایل و لوازم

اسم : نام                               اثم : گناه

امل : آرزو                               عمل : کارو تلاش

امارت : فرمانروایی و حکومت      عمارت : بنا

تعلّم : آموختن                                  تألم : سختی ودرد کشیدن

تهدید : ترساندن                               تحدید : حدو اندازه - معلوم کردن

حیات : زندگی                                  حیاط : صحن ، محوطه

حرم : اندرون خانه ، اهل خانه              هرم : پیری

خویش : فامیل ، خود                          خیش : گاو آهن

خار : تیغ                                         خوار : ذلیل و بی مقدار

قضا : اتفاق                                      غذا : خوردنی

قدر : اندازه و ارزش                            غدر : مکرو بی وفایی

معمور : آباد شده                               مأمور : فرمانبرو نگهبان

نثر : متن - غیر شعر                           نصر : یاری کردن

خاست : بلند شد                              خواست : طلب کرد

حراست : نگهبانی                             حراثت : برز گری - کشاورزی

زهر : سم                                        ظهر : پشت

سفر : یک جا نماندن - مسافرت           صفر : ماه دوم قمری

سد : بستن                                     صد : عدد صد

 
 

برگ ها

 

دانلود کتاب بسیار زیبای برگ ها-مناسب کاردستی

دانلود آموزش کاردستی ساخت گوسفند ناقلا


http://www.shaparack.ir
 

 

 
 

نماز ایات

 

 

 
 
 
 
نماز آیات چگونه خوانده می شود؟

 

نماز آیات دو ركعت است كه هر ركعت پنج ركوع دارد و نمازگزار بعد

از نیت، تكبیر می گوید و یك حمد و یك سوره می خواند و سپس به ركوع

می رود و پس از ركوع دوباره یك حمد و یك سوره می خواند تا پنج

مرتبه و در ركعت دوم نیز همانند ركعت اول نماز را ادامه می دهد و پس

از ركوع آخر قنوت می خواند

نحوه دیگر اقامه نماز آیات به این ترتیب است كه می توان پس از تلاوت

سوره حمد، یك سوره را به پنج قسمت تقسیم نموده و بعد از هر بخش به

ركوع رفت و ركعت دوم را همانند ركعت اول انجام داد

چه زمانی باید نماز آیات خواند؟

ماز آیات به سبب چهار چیز واجب می شود كه یكی از آنها ماه گرفتگی است.

وقوع زلزله و گرفتگی خورشید از دیگر سبب های آن است و رعد و برق

و بادهای سرخ و سیاه، درصورتی كه بیشتر مردم از آن بترسند نیز باعث

وجوب نماز آیات می شود

 

                                               

 
 
 

انواع انرژی

 
 

درج مطلب

 
انواع انرژی

 

 

) انرژی پتانسیل : انرژی ذخیره شده در اجسام را انرژی پتانسیل می گویند.

وقتی فنری كشیده یا فشرده می شود و یا وزنه ای از سقف آویزان می شود دارای انرژی ذخیره شده

است.

این انرژی به صورت های مختلف در مواد ذخیره می شود، بنابراین انرژی پتانسیل انواع گوناگونی دارد.

 

انواع انرژی

 

الف) انرژی پتانسیل گرانشی: شخصی كه روی پله نردبانی ایستاده است. جسمی كه بر روی طاقچه قرار دارد. سنگی كه بالای كوه قرار دارد. همه دارای انرژی ذخیره شده هستند.

 

انواع انرژی

 

 

این نوع انرژی كه جسم فقط به علت ارتفاعش از سطح زمین دارد، انرژی پتانسیل گرانشی نام دارد.

یكای اندازه گیری انرژی پتانسیل گرانشی( U ) ، ژول ( j) می باشد.

 
 

درج مطلب

این نرم افزار تمرینی بسیار عالی و جذاب رو تقدیم میکنم به همه ی همکاران گرامی و دانش آموزان عزیز پایه چهارم دبستان ...
 

 
برنامه تمرین های ریاضی پایه چهارم ( فصل اول ) با شیوه ای جذاب و زیبا برای یادگیری عمیق تر و تمرین بیشتر دانش آموزان تهیه شده و شیوه کلی این برنامه به این شکل هست که دانش آموزان برای رسیدن به سرگرمی های مورد نظر خود می بایست تمرین های مربوط به هر موضوع درسی را انجام دهند تا سکه های مورد نیاز برای فعال شدن سرگرمی ها را بدست آورند ...
 

برای مشاهده توضیحات کامل تر و دریافت این برنامه زیبا ، با ما در ادامه مطلب همراه باشید ...
 
این برنامه شامل 5 موضوع ( الگویابی با شکل ، الگویابی عددی ، عدد نویسی ، ماشین های ورودی و خروجی و سایر تمرین ها از جمله حل مساله ) می باشد و هر موضوع دارای 10 سوال است که پس از نوشتن پاسخ هر سوال می بایست حتما از دکمه ی « بررسی پاسخ » استفاده کرد تا در صورت صحیح بودن پاسخ ، امتیاز آن سوال ثبت گردد ، در غیر این صورت ، اگر دانش آموز پس از پاسخ دادن ، بدون اینکه بررسی پاسخ را کلیک نماید ، بر روی دکمه ی « سوال بعدی » کلیک کند ، علاوه بر اینکه امتیازی برای او ثبت نخواهد شد ، بلکه امکان بازگشت به سوال قبلی نیز وجود نخواهد داشت .
 

 
به هر پاسخ صحیح 30 سکه تعلق می گیرد و در مجموع برای هر موضوع که شامل 10 سوال است ، 300 سکه در نظر گرفته شده و دانش آموز در صورتی که بتواند حداقل 240 سکه کسب کند ، می تواند وارد قسمت سرگرمی ها شده و از سرگرمی هایی که فعال شده اند ، استفاده نماید . در صورتی که دانش آموز نتواند به سوالی پاسخ دهد ، می تواند از راهنمایی های سوالات استفاده کند ، که در این صورت 15 سکه از سکه های کسب شده ی او کم خواهد شد .
 

 
اگر بر روی دکمه لغو آزمون کلیک شود ، سکه های کسب شده نیز حذف خواهد شد و دانش آموز می بایست از اول با پاسخ به سوالات شروع به کسب سکه نماید .
 

این برنامه به شکلی طراحی شده که به هیچ نرم افزار و برنامه جانبی ، برای اجرای صحیح نیاز ندارد و به راحتی و بدون نیاز به نصب ، بر روی تمامی سیستم های ویندوز ، قابل استفاده می باشد . ( قابلیت اجرا بر روی گوشی ها و یا تبلت را ندارد ) اما در قسمت سرگرمی های برنامه ، در صورتی که برخی سرگرمی ها که با فرمت swf می باشد ، بر روی سیستم شما اجرا نشد ، می توانید از قسمت نصب برنامه ، برنامه فلش پلیر را بر روی سیستم خود نصب نمایید . ضمنا در صورتی که برای نوشتن پاسخ سوالات ( اعداد ) بصورت بصورت فارسی مشکل داشتید ، به قسمت نصب برنامه رفته و فونت هایی را که در این قسمت قرار داده شده به توجه به راهنمایی که در همانجا صورت گرفته در سیستم خود کپی کنید تا این مشکل بر طرف گردد .

در تولید این محتوا تمام سعی بر این بوده که برنامه ای جذاب و مفید و کاربردی برای دانش آموزان و برای کلاس های درس تهیه شود . همچنین تلاش شد تا جهت راحتی دانلود این برنامه از طریق اینترنت ، حجم برنامه خیلی زیاد نشود .

برای دریافت نرم افزار تمرینی سایر فصل های کتاب ریاضی چهارم ، در همین برنامه یک دکمه قرار داده شده ، که با کلیک روی این دکمه به صفحه دریافت سایر فصل ها هدایت خواهید شد .

امیدوارم این برنامه که برای تهیه آن زحمات زیاد و شبانه روزی کشیده شده ، مورد رضایت همه ی همکاران و دانش آموزان عزیز قرار گرفته و با نظرات و پیشنهادات سازنده ی خود ما را در بهبود این برنامه و برنامه های فصل های دیگر ، یاری دهید .

 


 
 
 

داستان

 
 

تکلیف الکترونیکی

 

   اندازه گیری زاویه

 

کارگاه مدار

    

تقسیم

ماه

          ضرب

        جمع کسرها

 
 

مدار الکتریکی

پریسکوپ

دسته بندی حشرات

             
          

     اندازه گیری خط

 

فرایند رشد یک گیاه

بازی تقسیم

مخلوط جامد در مایع

 
 
 

اجزای مختلف یک گیاه

 

لانه ی جوجه ها

خرگوش باهوش و ببر

      ارزش مکانی

 
 

       سنگ ها

 

لانه ی جوجه ها

خرگوش باهوش و ببر

http://lrn.ir/Demo

 

 
 
 

ورژن جدید داستان روباه و زاغ

 

 

حتما شعر (زاغکی قالب پنیری دید به دهان بر گرفت و زود پرید) رو خوندید !

در این بخش ورژن جدیدی از این داستان رو براتون آماده کردم

داستان از این قرار هستش که آقا روباهه نتونسته کلاغ رو راضی کنه !

پس نتیجه میگیره که از روش های جدید استفاده کنه !

این قسمت شامل ۹ عکس هست که خیلی جالب و دیدنی داستان رو به تصویر کشیده

پیشنهاد میکنم از دستش ندید.

داستان جدید روباه و کلاغ - www.SMSRooz.irداستان جدید روباه و کلاغ - www.SMSRooz.irداستان جدید روباه و کلاغ - www.SMSRooz.irRobah-Zagh-RadsMs04داستان جدید روباه و کلاغ - www.SMSRooz.irداستان جدید روباه و کلاغ - www.SMSRooz.irداستان جدید روباه و کلاغ - www.SMSRooz.irداستان جدید روباه و کلاغ - www.SMSRooz.irداستان جدید روباه و کلاغ - www.SMSRooz.ir

 
 
 

چگونه ریاضی یاد بگیریم

 

چگونه ریاضی را یاد بگیریم؟

چگونه ریاضی را یاد بگیریم؟

 

بیشتر افراد قادرند ریاضی را یاد بگیرند و از آن لذت ببرند. این امر تنها مستلزم علاقمندی دانش آموز است چرا که این درس بیشتر از سایر دروس، نیازمند روش مطالعه خاص خود را دارد...

 

 

- «من در درس ریاضی خیلی ضعیف هستم؛ اصلاً از ریاضی متنفرم.»

 

این جملات حرف‌هایی است که نیما با اکراه بر زبان می‌آورد و با وجود این که والدین برای درس ریاضی او معلم خصوصی گرفته بودند؛ اما علاقه نیما به این درس بیشتر نشده بود!؟

 

 آری، سال‌هاست ریاضیات به عنوان درسی كه فراگیری آن دشوار می‌باشد شهرت یافته است. گروه بسیاری از دانش آموزان در آموختن ریاضیات با مشكلات جدی مواجه هستند و گروهی نیز به راهنمایی‌های آموزشگران نیاز دارند. ولی باید بدانید که بیشتر افراد قادرهستند ریاضی را یاد بگیرند و از آن لذت ببرند. این امر تنها مستلزم علاقمندی دانش آموز است چرا که این درس بیشتر از سایر دروس، نیازمند روش مطالعه خاص خود را دارد.

 

کسانی که در ریاضی ضعیف هستند دو دسته‌اند:

دسته اول کسانی هستند که برای خواندن ریاضی وقت می‌گذارند؛ اما چون روش‌های صحیح مطالعه و یادگیری این درس را نمی‌دانند از وقتی که می‌گذارند نتیجه نمی‌گیرند! 

 

دسته دوم نیز دانش آموزانی هستند که برای درس خواندن اصلاً وقتی نمی‌گذارند؛ اگر آن‌ها کمی حساب و کتاب کنند می‌بینند که برای همه چیز وقت می‌گذارند. پس اگر واقعاً می‌خواهید چیزی یاد بگیرید- چه ریاضی و یا هر درس دیگر- لازم است مقداری از وقت خود را به درس خواندن اختصاص دهید. مشکل اصلی دسته دوم اینست که یا به این کار اهمیتی نمی‌دهند یا علاقه ندارند.

 

بنابراین، برای مطالعه‌ی ریاضی موارد ذیل توصیه می‌شود:

چگونه ریاضی را یاد بگیریم؟

 

اصول و مفاهیم را به جای حفظ کردن بفهمید.

اصول و مفاهیم ریاضی مثل آجرهای دیوار روی هم قرار می‌گیرند. اگر مفاهیم اولیه را خوب درک نکنید به تدریج در فهم اصول و مفاهیم بعدی هم مشکل خواهید داشت و این مشکل همین طور ادامه خواهد داشت تا جایی که در مراحل بالاتر چیزی متوجه نخواهید شد. اگر می‌بینید بعضی از قسمت‌های کتاب را خوب متوجه نمی‌شوید و نمی‌توانید مسائل را حل کنید حتماً بعضی از مفاهیم سال‌های قبل را متوجه نشده‌اید.

 

 

تمرین، تمرین و تمرین!

هیچ چیز مانند حل مسئله به فهم ریاضی کمک نمی‌کند، مسئله‌ها راهی هستند که شما ریاضی را بهتر بفهمید. فراموش نکنید مسئله‌ها و تمرین‌ها وسیله یادگیری هستند.

 

 

تعریف‌ها را بنویسید.

 

یکی از راه‌های ساده برای فهم دقیق‌تر اصول و مفاهیم ریاضی نوشتن آن‌هاست. همه‌ی ما هنگام نوشتن دقت بیشتری داریم. وقتی مطلبی را می‌نویسید اگر در همان حال سعی کنید آن را بفهمید همان مطلب با مطالب قبلی پیوند می‌خورد و آن را راحت‌تر حفظ می‌کنید.

 

 

با مفاهیم و اصول درگیر شوید.

وقتی اصل یا قضیه‌ای را در ریاضی می‌خوانید. فکر کنید آیا واقعاً درست است؟ آیا موردی می‌توانید پیدا کنید که در مورد آن صادق نباشد؟ عکس آن قضیه چه طور است؟ برای حل کردن مسائل ریاضی روش‌ها و مراحل مختلفی پیشنهاد شده است که بیشتر آن‌ها به هم شبیه هستند، پس مراحل حل یک مسئله را در ذهن مرورکنید:

 

1-مسئله را بفهمید.

2-برای حل مسئله نقشه بکشید.

3-معادله یا فرمول‌ها را بنویسید.

4-مسئله را حل کنید.

5-راه حل خود را چک کنید.

 

چگونه ریاضی را یاد بگیریم؟

 

بهترین راه برای درک این مراحل اینست که چند تا از مسئله‌های درسی‌تان را قدم به قدم با این روش حل کنید.

 

هر مرحله را که انجام داده‌اید از خودتان بپرسید چرا و چگونه آن را انجام داده‌اید؟ آیا می‌توانید تمام مراحل حل مسئله یا تکلیف را با دلیل برای معلم یا همکلاسی تان توضیح دهید؟ وقتی معلم یا یکی از همکلاسی هایتان هم مسئله‌ای را حل می کند از خودتان بپرسید چرا؟ اگر جوابی داشتید آن را فهمیده‌اید و گرنه دلیل آن را بپرسید.

 

در نهایت این که از اشتباهات گذشته درس بگیرید:

1-تکالیف را مرور کنید.

2-برگه‌های امتحانی را ببینید.

3- از معلم، والدین یا همکلاسی هایتان کمک بگیرید.

4- در حل مسائل عجله نکنید.

5-سر نخ اشتباه را پیدا کنید.

 
 

کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان

 

حتماً سری به سایت کتابخانه ی ملی کودکان و نوجوانان ایران بزنید . 

روی تصویر زیر کلیک کنید :

 

 

 

 
 

بازی و ریاضی مربوط به درس کسر ها

 
 

ضرب المثل های فارسی

 
 

لغت نامه فارسی به فارسی

 
 

دانلود نرم افزار آموزش نماز بسیار زیبا برای کودکان 

 
دانلود نرم افزار آموزش نماز بسیار زیبا برای کودکان 

 



دانلود نرم افزار با محیطی بسیار زیبا و مختص کودکان که نماز را به آن ها نشان می دهد و البته در کنار آن امکاناتی از جمله:
بازی بسیار زیبا برای کودکان
تلاوت قرآن که بسیار دلنشین است
آموزش نقاشی برای کودکان
و از همه مهم تر آموزش نمــــــاز
وجود دارد؛ حتما دانلودش کنید مطمئنم که هیچ جای دنیا چنین نرم افزار بسیار زیبایی وجود ندارد*
 
از همین الان به کودکانتان نمــاز یاد بدهید
8,765 کیلو بایت
 
 

داستان چهار فصل زندگی

 
مردی چهار پسر داشت.
آنها را به ترتیب به سراغ درخت گلابی ای فرستاد که در فاصله ای دور از خانه
شان روییده بود.
پسر اول در زمستان، دومی در بهار، سومی در تابستان و پسر چهارم در پاییز
به کنار درخت رفتند.
سپس پدر همه را فراخواند و از آنها خواست که بر اساس آنچه دیده بودند
درخت را توصیف کنند.
پسر اول گفت: «درخت زشتی بود، خمیده و درهم پیچیده.» پسر دوم گفت
: «نه… درختی پوشیده از جوانه بود و پر از امید شکفتن.»
پسر سوم گفت: «نه… درختی بود سرشار از شکوفه های زیبا و عطرآگین… و
با شکوه ترین صحنه ای بود که تا به امروز دیده ام.» پسر چهارم گفت: «نه!!
! درخت بالغی بود پربار از میوه ها… پر اززندگی و زایش!»
 
مرد لبخندی زد و گفت: «همه شما درست گفتید، اما هر یک از شما فقط یکفصل از زندگی درخت را دیده اید!
شما نمی توانید درباره یک درخت یا یک انسان بر اساس یک فصل قضاوت کنید
.
همه حاصل آنچه هستند و لذت، شوق و عشقی که از زندگی شان برمی آید فقط
در انتها نمایان می شود.
وقتی همه فصل ها آمده و رفته باشند!
اگر در زمستان تسلیم شوید، امید شکوفایی بهار، زیبایی تابستان و باروری پاییز
را از کف داده اید!
مبادا بگذاری درد و رنج یک فصل، زیبایی و شادی تمام فصل های دیگر را نابود کند!
زندگی را فقط با فصل های دشوارش نبین؛ در راه های سخت پایداری کن. لحظه
های بهتر بالاخره از راه می رسند.
 
 

نرم افزارمسجدخانه خدا (کتاب اجتماعی چهارم دبستان)

 
 
 
 


 
 
 
 
 
استفاده از منابع ومطالب سایت دوفرشته آسمانی 
دروبلاگ و سایت شخصی بدون ذکر منبع
 ( سایت دوفرشته آسمانی )شرعا حرام می باشد
 
 
 

محتوای الکتریکی +اجتماعی

 
 

 

                                                             محله ی ما

 

   

علی رغم اینکه برخی همکاران از جمله خودم برای برخی دروس مانند علوم تجربی ، مطالعات اجتماعی و ... به دانش آموزان سوال و پاکنویس نداده ایم  و سعی بر این بوده که بر حفظیات تکیه نکرده و بر یادگیری عمیق تر و مفهومی تر مطالب کتب پرداخته بشه ، اما به خاطر اینکه نکات مهم هر کدام از دروس ، برای دانش آموزان پر رنگ تر جلوه کنه هر کس می تونه از روش های مختلفی استفاده کنه ، از جمله اینکه زیر مطالب مهم دروس در خود کتاب خط کشیده بشه و ... 
چیزی که بنده انجام دادم اینه که این نکات مهم دروس رو بصورت درس به درس ، برای دانش آموزان تهیه و براشون چاپ کردم تا برای هر گونه آزمونی ، خصوصا آزمون های مداد کاغذی ، آمادگی بیشتری داشته باشند .
لازم به ذکر هست که دانش آموزان قبلا مفاهیم آموزشی این دروس رو خوب و بصورت عملی و بحث و گفتگو در کلاس و سایر روش ها ، یاد گرفته اند ، و این فقط جهت بهبود پاسخگویی به سوالاتی است که ممکنه از دانش آموزان پرسیده بشه ...

 

برای دریافت فایل پی دی اف نکات مهم درس های 1 تا 9 کتاب مطالعات اجتماعی کلیک کنید
 


http://www.moralschool.ir/metro/download_button.png


http://www.moralschool.ir/metro/download_button.png

 
 
 

جمع و تفریق فرایندی

 
همانطور  در تصویر زیر می بینید شیخ بهایی نیز هم  از  روشی شبیه جمع و
تفریق فرآیندی استفاده می کرد

 


آنچه که در بالا می بینید  جمع  به سبک شیخ بهایی است که از کتاب

خلاصة الحساب شیخ بهایی که در سال 1311 قمری نوشته شده به فارسی برگردانده شده

است این کتاب شامل ده باب سی فصل در ریاضیات پایه، نجوم وسیارات می باشد. 
در این روش در جمع چند عدد چند رقمی که زیر هم نوشته شده بجای آنکه

اعداد از سمت راست جمع زده شوند از سمت چپ جمع زده می شوند.

 
 
 

پیام های قرانی پایه چهارم

 

پیام های قرآنی پایه چهارم ابتدایی...

 
پیام قرآنی درس اول پایه چهارم ابتدایی                            پیام قرآنی درس دوم پایه چهارم ابتدایی

 

پیام قرآنی درس سوم پایه چهارم ابتدایی                           پیام قرآنی درس پنجم پایه چهارم ابتدایی

پیام قرآنی درس ششم پایه چهارم ابتدایی                          پیام قرآنی درس هفتم پایه چهارم ابتدایی

پیام قرآنی درس نهم پایه چهارم ابتدایی                              پیام قرآنی درس دهم پایه چهارم ابتدایی

پیام قرآنی درس یازدهم پایه چهارم ابتدایی                         پیام قرآنی درس سیزدهم پایه چهارم ابتدایی

پیام قرآنی درس چهاردهم پایه چهارم ابتدایی                            پیام قرآنی درس پانزدهم پایه چهارم ابتدایی

 

 
 

اعداد زیر را به حروف بنویسید

 
 

گره ها و توپولوژی 

بخش‌های بسیار مهمی از «توپولوژی» قسمت شهودی آن است
شاید تا به حال اسم توپولوژی را شنیده باشید.

به‌نظر، اسم قلمبه سلمبه‌ای دارد و شاید فکر کنید موضوع خیلی پیشرفته‌ای باشد که از آن در کتاب‌های درسی موضوعی تدریس نمی‌شود . و جالب تر آن که این موضوع با عنوان هندسه گره ها در کتاب ریاضی چهارم ابتدایی مطرح شده است...
 
 

مفاهیم مربوط به کسر ها

کسر یعنی اگر یک واحد را به چند قسمت مساوی تقسیم کنیم به هر قسمت کسر گویند .

جزئ از واحد= کسر

این واحد به 2قسمت مساوی تقسیم شده ویک قسمت رنگی شده است.           

یک دوم رنگی  است. 

 

 

1

2

 

این واحد به 6قسمت مساوی تقسیم شده ویک قسمت رنگی شده است.           

یک ششم رنگی  است. 

1

5

 

این واحد به 4قسمت مساوی تقسیم شده و4 قسمت رنگی شده است.           

4چهارم رنگی  است. 

 

 

4

4

 

این واحد به 10قسمت مساوی تقسیم شده ویک قسمت رنگی شده است.           

یک دهم رنگی  است. 

 

1

10

 

این واحد به 7قسمت مساوی تقسیم شده و3 قسمت رنگی شده است.           

سه هفتم رنگی  است. 

.

سه هفتم.

3

7

 
Tدوقسمت از 5قسمت رنگی است.

دوپنجم

2

5

 
 

3

8

“سه هشتم

 

برای نوشتن کسر یک خط رسم می کنیم.نام این خط ، خط کسری است.

مقدار رنگ شده را بالای خط می نویسیم.نام آنصورت کسر

زیر خط کسری تعداد قسمت بندی شکل را می نویسیم. نام آن مخرج کسر

در نام گذاری اول صورت را می خوانیم بعد مخرج .که به دنبال مخرج (م یا ام )اضافه می کنیم.

البته عدد  مخرج را   مثلا باین گونه می خوانیم.دوم ،سوم ،هشتم ،سی ام،

چهلم،و....

       چگونه یک کسر را  رو ی  دایره نشان دهیم ؟

 
نصف:با یک برش شکل  رادوقسمت کردیم ویک قسمت  را رنگ کردیم..  
 

یک سوم یا ثلث

یک قسمت روی ساعت 12 
ودوقسمت دیگر ساعت 4و8  علامت برش بزنیم.   

ربع :دایره را نصف کنید ودوباره از طرف دیگر برش بزنید  

5قسمتی یا خمس

سعی کنید محیط را 5قسمت کنید وهر برش را به مرکز وصل کنید.

           

6 قسمت:
دایره را سه قسمتی کنید وهر قسمت را نصف کنید..   

8قسمتی:دایره را 4 قسمتی کنید وهر قسمت را نصف

کنید..    

 

 
درج مطلب
 
 
شعر
 


کسی که بتواند بذر یک ایده ی زیبا را در ذهن دیگری بارور کند خدمتی بزرگ به جهان کرده است که از خدمت تمام منتقدان هم بیشتر است .


در مجالی كه برایم باقیست 
باز همراه شما مدرسه‌ای می‌‌سازیم
كه در آن همواره اوّل صبح
به زبانی ساده
مهر تدریس كنند؛
و بگویند خدا
خالق زیبایی
و سراینده‌ی عشق
آفریننده‌ی ماست؛
مهربانی است كه ما را به نكویی
دانایی
زیبایی
و به خود می خواند؛
جنّتی دارد :
نزدیک ، زیبا و بزرگ؛
دوزخی دارد - به گمانم -
كوچک و بعید؛
در پی سودا نیست
كه ببخشد ما را
و بفهماندمان ؛
ترس ما بیرون از دایره‌ی رحمت اوست.
در مجالی كه برایم باقیست
باز همراه شما مدرسه‌ای می‌سازیم
كه خرد را با عشق
عقل را با احساس
ریاضی را با شعر
دین را با عرفان
همه را با تشویق تدریس كنند؛
لای انگشت كسی
قلمی نگذارند
و نخوانند كسی را حیوان
و نگویند كسی را كودن
و معلّم هر روز روح را حاضر غایب كند؛
و به جز ایمانش
هیچ كس چیزی را نباید حفظ كند؛
مغزها پر نشود چون انبار
قلب خالی نشود از احساس
درس‌هایی بدهند
كه به جای مغز
دل‌ها را تسخیر كند؛
از كتاب تاریخ
جنگ را بردارند؛
در كلاس انشا
هر كسی حرف دلش را بزند؛
غیر ممكن را از خاطره‌ها محو كنند
تا كسی بعد ازین
باز همواره نگوید : " هرگز "
و به آسانی همرنگ جماعت نشود.
زنگ نقّاشی تكرار شود
رنگ را در پاییز تعلیم دهند
قطره را در باران
موج را در ساحل
زندگی را در رفتن و برگشتن از قلّه ی كوه
و عبادت را در خدمت خلق
كار را در كندو
و طبیعت را در جنگل سبز ؛
مشق شب این باشد
كه شبی چندین بار
همه تكرار كنیم :
« عدل
آزادی
قانون
شادی » ؛
امتحانی بشود كه بسنجد ما را
تا بفهمد كه چقدر
عاشق و آگه و آدم شده‌ایم .
در مجالی كه برایم باقیست
باز همراه شما مدرسه‌ای می‌سازیم
كه در آن آخر وقت
به زبانی ساده شعر تدریس كنند
و بگویند كه تا فردا صبح
خالق عشق نگــهدار شما !
زنده یاد مهندس مجتبی کاشانی (سالک)

 
هرگز نمي توانيم صفت خوبي را در ديگران بشناسيم، مگر اينكه از آن بويي برده باشيم.,چينگهرگز نمي توانيم صفت خوبي را در ديگران بشناسيم، مگر اينكه از آن بويي برده باشيم.,چينگ